„Kulawa Warszawa” razem z WIZK

Kobiety na krzesłach z zasłoniętymi oczami podczas warsztatów. Próbują odgadnąć jakie przedmioty trzymają w rękach.

Na początku grudnia odbyło się zorganizowane wspólnie z Fundacją „Kulawa Warszawa” szkolenie z obsługi pacjentek z niepełnosprawnością. Rozmawialiśmy o tym, jak właściwie opiekować się kobietami poruszającymi się na wózkach, niewidomymi oraz z wadą słuchu. 

Warsztaty z dostępności usług ginekologicznych były jednymi z ważniejszych, jakie odbyły się w 2023 roku. Nie tylko ze względu na fakt, że staramy się zwiększać dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, ale także oferować coraz lepszą i kompleksową opiekę medyczną. Dla wielu kobiet niepełnosprawność, trudności w poruszaniu się po mieście, możliwość „wejścia” do lekarza czy nawet najprostsze umówienie się na wizytę do gabinetu z odpowiednimi ułatwieniami sprawiają, że pacjentki wciąż rezygnują z regularnych wizyt u specjalistów. Szkolenie przeprowadzone przez Fundację Kulawa Warszawa pozwoliło spojrzeć nam z drugiej strony, oczami pacjentki, by lepiej zrozumieć jej potrzeby i oczekiwania. 

Rozmawiamy na temat dostępności usług ginekologicznych dla osób z niepełnosprawnością oraz neuroróżnorodnością. Mówimy o tym, jakie dostosowania mogą być przydatne dla kobie z niepełnosprawnościami, a także na co należy szczególnie zwrócić uwagę w czasie samej wizyty pacjentki. To nie jest tylko wykład, tylko teoria i tylko rozmowa, ale też praktyczne ćwiczenia włączające uczestniczki, co pozwala najłatwiej zrozumieć sytuacje pacjentek. Jestem przekonana, że od teraz będzie im łatwiej – podsumowała Izabela Sopalska-Rybak, prezes Fundacji Kulawa Warszawa. 

W Szkoleniu z dostępności usług ginekologicznych wzięły udział osoby pracujące w bezpośredniej obsłudze pacjentek oraz przedstawicielki Przyszpitalnych Przychodni z Warszawskiego Instytutu Zdrowia Kobiet oraz Szpitala Bielańskiego. 

Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnością w WIZK:

  • Wejście do Izby Przyjęć pozbawione jest przeszkód architektonicznych. Do budynku można dostać się bezpośrednio z poziomu chodnika.
  • Wejście Główne do budynku zostało wyposażone w podjazd dla wózków.
  • Zamówiona i zainstalowana została również specjalna mobilna platforma, która pozwala z Wejścia Głównego dostać się do przyszpitalnej przychodni oraz na Oddziały.
  • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
  • Przestrzeń w budynku przeznaczona dla pacjentów z niepełnosprawnością ruchową pozbawiona jest wszelkich przeszkód architektonicznych.
  • Gabinet „bez barier” znajdujący się w Poradni Ginekologiczno-Położniczej wyposażony został w specjalny ruchomy fotel ginekologiczny.
  • Rejestracja na parterze została wyposażona w pętlę indukcyjną wspomagającą osoby z aparatami słuchowymi.
  • Osoby głuche, które potrzebują wsparcia w umówieniu spotkania z lekarzem lub podczas wizyty w gabinecie mogą skorzystać z aplikacji tłumacza języka migowego online na stronie internetowej WIZK.
  • Osobisty koordynator – to osoba, która pomoże osobie z niepełnosprawnością wysiąść z samochodu, będzie asystować podczas pobytu w przychodni lub szpitalu, wskaże właściwy gabinet, odpowie na wszystkie pytania. Chęć skorzystania z asysty prosimy zgłosić z wyprzedzeniem, kontaktując się z Biurem Wsparcia Pacjenta: (22) 636-06-50 lub bwp@wizk.pl.